VÄLKOMMEN till en ny och speciell webbplats för svensk skola!

Ta några minuter och utforska FORSKNINGSNÄTET, Sveriges nya webbplats för lärare och skolledningar som vill satsa utöver det vanliga på elevernas vetenskapliga bildning.

Är ”vetenskaplig bildning” en rimlig ambition eller bara en dröm? Polyhistorn, renässansmänniskan som visste allt om allt är, om den någonsin funnits, sedan länge utdöd. Idag kan ingen ha djupare insikter i annat än ganska små avsnitt av den samlade mänskliga kunskapen.

Men allmänbildning om vetenskap är kanske möjligt. Vad kan det så fall innebära? Kanske ungefär följande: Att förstå hur forskare formulerar problem, lägger upp undersökningar och presenterar resultat. Att ha klart för sig vad ett stramt språk och precisa begrepp betyder. Att acceptera att vetenskap inte alltid måste bygga enbart på det som kan mätas och vägas. Att inse att forskarnas svar är de mest pålitliga men ändå sällan eller aldrig tvärsäkra eller slutgiltiga, och att inte uppfatta detta som en motsägelse eller ett svaghetstecken för vetenskapens del. Att känna till något om hur olika vetenskaper vuxit fram, var de står idag och vilka genombrott de siktar på för tillfället, och vilken roll de spelar i samhället. Att kanske också lära sig tänka lite som en forskare och använda den förmågan i vardagen eller yrkeslivet, i stället för att låta exempelvis åsikter och preferenser dominera.

Vår tid har blivit ett gungfly av osäker information, osanna påståenden och pseudovetenskap. Sådant saknades förvisso inte förr, ja, kanske florerade rentav mer. Men en stor skillnad är hur snabbt och brett genomslaget idag kan blir på grund av framför allt internetmediernas öppna kanaler. Källkritik och faktakontroll framhålls därför ofta med rätta och lärs ut i skolan. Men för att sådana redskap ska få full kraft krävs också den lite bredare vetenskapliga bildningen.

FORSKNINGSNÄTET är skolans nya forum för information och diskussion om dessa viktiga frågor. En huvudidé som i all fackjournalistik är att fästa din uppmärksamhet på sådant du kanske inte noterat i dina ordinarie informationsflöden men kan ha glädje och nytta av – fakta, förslag och idéer. Och glöm inte att du själv kan bidra med sådant som du vill att andra ska få del av – du är välkommen att delta med debattinlägg och informativa artiklar. Skicka dina bidrag till redaktionen. Skriv och berätta hur ni på er skola ordnar möten med forskare, vilka ämnen ni tar upp, vilka resultat ni uppnått. Dela med dig av metod- och materialtips. Eller berätta om något du hört, sett eller läst som du vill förmedla. Kom med invändningar, ta upp hinder och problem. Eller delge oss dina tankar om hur skolans förutsättningar för att erbjuda vetenskaplig bildning skulle kunna förbättras.

Vi vill visa upp exempel på vad olika skolor gör för att stärka elevernas vetenskapliga bildning. Ge tips om evenemang och utbildningar, artiklar, böcker och webbplatser och försöka fånga upp och kommentera politiska utspel och beslut, och efter bästa förmåga göra internationella utblickar – det finns en hel del att hämta från t ex Storbritannien och Frankrike och även de närmsta grannländerna, t ex Finland.

Vi kommer att uppmärksamma alla vetenskapsområden, inte enbart som ofta är fallet naturvetenskap, medicin och teknik. Språk, annan humaniora och samhällsvetenskaper har också sin givna plats i FORSKNINGSNÄTET. På grund av bakgrund och erfarenheter är blicken mest inriktad på gymnasieskolan. Men vi är väl medvetna om att grunden för vetenskaplig bildning måste läggas mycket tidigare, kanske redan i förskolan, och vi strävar efter att på sikt kunna täcka fler delar av det svenska utbildningssystemet. (Hör av er från förskola och grundskola!)

Artiklarna nedan är exempel på det slags material som kommer att publiceras här på sidan. En fåtal artiklar har vi tagit med oss från Forskningsnätets gamla webbplats och då ibland med smärre redigeringar eftersom tiden har gått (fler gamla artiklar kan du hitta här).

Och gör oss gärna uppmärksamma på faktafel och andra brister och skönhetsfläckar!

Välkommen till FORSKNINGSNÄTET – den svenska skolans nya forum för vetenskaplig bildning.

Olle Alexandersson
Redaktör

Läs mer om oss som står bakom denna webbplats och vad vi vill.